"Bring passion back, keep racism out"

Komend weekend luidt de geleidelijke terugkeer van fans in de stadions in. Vanaf vrijdag zullen supporters eindelijk opnieuw hun ploeg naar de overwinning kunnen stuwen. In een unieke campagnefilm nodigen de Pro League en Jupiler fans uit om dat te doen met passie, maar zonder racisme.

Sinds covid-19 wereldwijd om zich heen greep, werden voetbalwedstrijden enkel nog in lege stadions afgewerkt. Ook ons land kende een competitiestart zonder publiek. Voetbal leek in niets meer op wat we gewoon waren. Nu vanaf dit weekend de terugkeer van de fans ingezet wordt, lanceren de Pro League en Jupiler een spot die de belangrijkste verschillen in beleving benoemt: geen gejuich, geen gezangen, geen passie. Maar ook… geen racisme. Covid-19 deed racistische en discriminerende spreekkoren uit de stadions verdwijnen.

“Het voetbal was de voorbije maanden niet hetzelfde. We hebben allemaal de passie en de beleving van onze wedstrijden gemist. Wat we echter niet gemist hebben, is negatief gedrag dat onze sport schaadt, zoals het racisme dat soms in de tribunes te horen was. We zijn bijzonder blij dat we vanaf dit weekend de fans en de bijhorende passie opnieuw mogen verwelkomen. Maar we hopen allemaal samen dat het racisme géén terugkeer meer maakt. Daarom brengt de spot een hoopvolle, maar niet mis te verstane boodschap: “Bring passion back. Keep racism out”, aldus Stijn Van Bever, Head of Communication bij Pro League.

“Samen met de honderdduizenden voetbalfans in ons land hebben wij de unieke ervaring van een live voetbalmatch enorm gemist. En nu het terug kan, hopen we dat de passie voor voetbal eens te meer terugkeert. Maar dan zonder racisme. Als favoriete pilsbier van de Belgen zien we het als onze verantwoordelijkheid om deze boodschap mee uit te dragen", zegt Josse Peremans, marketing manager van Jupiler. 

De campagne werd bedacht door BBDO Belgium en wordt ondersteund door Jupiler, partner van de Pro League en titelsponsor van de Jupiler Pro League.

Read more